Je herinnert je ongetwijfeld dieselgate, ofwel het emissieschandaal, dat in 2015 de krantenkoppen haalde. Een autofabrikant had toen met behulp van software de uitkomst van de NEDC-cyclus gemanipuleerd (en hij bleek later ook niet de enige te zijn). Door de software herkende de boordcomputer van de auto wanneer de test werd uitgevoerd en bracht hij de motor vervolgens in een speciale modus. Dieselgate is niet de enige reden waarom de NEDC-cyclus sinds kort door de WLTP-norm werd vervangen.
NEDC gaf vertekend beeld
Zowel de autotechnologie als de gemiddelde rijomstandigheden zijn de laatste jaren met rasse schreden geëvolueerd. Tot voor kort hanteerde de industrie echter nog altijd de NEDC-cyclus die in de jaren tachtig werd ingevoerd. Bijgevolg stemden de testresultaten helemaal niet overeen met het werkelijke brandstofverbruik en de emissie-uitstoot van de auto’s die werden doorgelicht. Vanaf september 2019 zal de WLTP-norm de oude NEDC-cyclus daarom voorgoed vervangen.
Wat is de WLTP precies?
WLTP staat voor ‘Worldwide harmonised Light vechicle Test Procedure’ en test auto’s veel uitgebreider dan vroeger. De WLTP geeft een realistischer beeld van brandstofverbruik en emissie dan de NEDC-cyclus, omdat de test het rijgedrag van een hedendaagse bestuurder en ook de huidige rijomstandigheden veel beter benadert. De WLTP kent meer testcycli, duurt langer, legt een grotere afstand af, heeft meer dynamische fases (er wordt vaker geremd en opgetrokken) en zowel de gemiddelde snelheid als de topsnelheid liggen hoger. De metingen vinden ook plaats in iets warmere omstandigheden dan voorheen.
Ook niet onbelangrijk: de WLTP houdt rekening met slimme technieken die fabrikanten installeren speciaal om het brandstofverbruik en de uitstoot van CO2 te beperken.
Suzuki Swift Sport: met glans geslaagd!
Suzuki streeft altijd enthousiast naar topprestaties op elk vlak, en dat is voor de WLTP niet anders. De Suzuki Swift Sport is alvast de eerste die met glans slaagde voor de test. Onze overige modellen zullen ongetwijfeld snel volgen, onder meer dankzij onze slimme brandstofbesparende technologie zoals het EASS-systeem (stop en start) en de Suzuki Swift en Ignis die nu beschikbaar zijn als Smart Hybrid Vehicle. Wordt vervolgd!
Comfortabel slapen in de auto: wat is toegestaan?
3 minutenSlapen in de auto, mag dat? Het hangt er vooral vanaf voor hoelang je indommelt en waar. Wij zochten uit wat de wegcode zegt over slapen in de auto.
Je autobanden opslaan? Dit mag je zeker niet vergeten
3 minutenAutobanden opslaan op de juiste manier is belangrijk voor hun lange levensduur. Met deze tips blijven die van jou in topconditie
Veilig autorijden in het donker, doe je met deze 4 tips!
3 minutenHet is belangrijk om extra voorzichtig te zijn als je gaat autorijden in het donker. Lees onze tips om veilig op je bestemming aan te komen.