Overslaan en naar de inhoud gaan

WLTP: de nieuwe testmethode voor brandstofverbruik en emissie

3 minuten 23/10/2018

Natuurlijk vind je het belangrijk om te weten hoeveel je wagen verbruikt. Ook de precieze uitstoot van je auto is niet langer een triviaal cijfer. Omdat de technologie niet stilstaat, werd er in september 2017 een nieuwe methode geïntroduceerd die dat alles accurater meet dan ooit tevoren.

 

Hoe het vroeger ging

Tot een jaar geleden werd de NEDC-methode (New European Driving Cycle) gehanteerd om het brandstofverbruik en de emissie van nieuwe auto’s te meten. In heel Europa heeft men veertig jaar lang volgens deze gestandaardiseerde aanpak gewerkt, maar uiteraard zitten auto’s vandaag heel anders in elkaar dan vier decennia geleden. Bovendien zijn de rijomstandigheden vandaag ook helemaal anders dan in de jaren zeventig. Kortom, de NEDC-metingen gaven al enkele jaren geen realistisch beeld meer van het brandstofverbruik en de emissie van de auto’s die van de band rolden.

 

WLTP meet voortaan brandstofverbruik en emissie

In september 2017 werd daarom een nieuwe testmethode gelanceerd: WLTP, wat staat voor World Harmonized Light Vehicle Test Procedure. In feite gaat het om een combinatie van meerdere proeven. Zo wordt elke auto voortaan getest in vier fasen. Daarbij bedraagt de maximumsnelheid 131 km/uur en de gemiddelde snelheid 46,6 km/uur. De NEDC-methode beperkte zich daarentegen tot drie testfasen met een maximale snelheid van 121 km/u en een gemiddelde snelheid van 34 km/u.

 

Lees ook: Wat is het nut van een zesde versnelling?

 

Waarom geeft de WLTP een beter beeld dan de NEDC?

De verouderde NEDC-methode stelde de zaken weleens beter voor dan ze waren. In werkelijkheid reed nagenoeg niemand zo kalm als de bestuurders op het moment dat ze de tests uitvoerden. De NEDC-resultaten waren niet zelden vertekend en onbetrouwbaar.

WLTP geeft nu een veel realistischer resultaat van het brandstofverbruik en de emissie van auto’s, omdat de rijdynamiek die tijdens de tests wordt toegepast de realiteit beter benadert. Zo wordt er net iets vaker geremd en opgetrokken, zijn er minder en kortere stops en liggen zowel de gemiddelde als de maximale snelheid hoger.

 

Deel deze pagina