Overslaan en naar de inhoud gaan

Suzuki Hybrides

Op zoek naar een zuinige wagen? Sinds 2020 zijn alle Suzuki’s verkrijgbaar als hybride. De geavanceerde benzine-elektrische hybrides van Suzuki hebben een lange levensduur, een lagere CO2-uitstoot en verbruiken minder brandstof. Je hebt de keuze tussen Mild Hybride, Full Hybride en Plug-in Hybride. Het verschil tussen deze verschillende soorten hybride auto’s? Volg even mee.

swift hybride.jpg

Wat is Mild Hybride?

Een Mild Hybride heeft een verbrandingsmotor die is gekoppeld aan een batterij. Tijdens het rijden wordt energie opgeslagen in de batterij, en bij het vertrekken en versnellen wordt de energie met behulp van een starter-alternator gebruikt om de verbrandingsmotor te ondersteunen. Zo is een Mild Hybride zelfladend en verbruikt hij een pak minder brandstof dan een gewone auto. Wel moet je weten dat een Mild Hybride niet in staat is om zuiver elektrisch te rijden. Bij Suzuki kun je kiezen uit Mild Hybride 12V en 48V.

Mild Hybride 12 V (Smart Hybrid)

Een Hybride 12V, ook wel Smart Hybrid genoemd, springt uiterst efficiënt om met brandstof en stoot minder CO2 uit. De startergenerator (ISG) is het hart van de hybride aandrijving – eigenlijk is Mild Hybride dus een zeer geavanceerd start-stopsysteem. De energie die vrijkomt bij het remmen wordt opgeslagen in een nieuw type lithium-ion accu met een grotere capaciteit. De opgeslagen energie drijft bijvoorbeeld de airconditioning aan, helpt bij het starten, rijden en accelereren, en je kunt er je favoriete muziek mee afspelen.

Ontdek de Suzuki Ignis en Suziki Swift als Smart Hybrid

S-Cross Suzuki

Mild Hybride 48 V (Smart Hybrid)

Het nieuwste Smart Hybride-systeem is uitgerust met een 48-volt startgenerator, die ook dient als elektromotor, en een 48-volt lithium-ion batterij. De 10 kW (14 pk) ISG fungeert als generator en startmotor en ondersteunt de benzinemotor tijdens het versnellen.

Dankzij de hoge spanning (meestal 12 volt) regenereert het systeem meer energie tijdens het afremmen, waardoor de elektromotor de benzinemotor krachtiger kan ondersteunen. Wanneer je het gaspedaal loslaat, schakelt het aandrijfsysteem de verbrandingsmotor vooraf uit.

Wanneer je versnelt, zorgt de elektromotor ervoor dat de benzinemotor onmiddellijk start. Bij normaal rijden leidt dit vooral tot een lager brandstofverbruik. Maar wanneer je het gaspedaal intrapt, verhoogt het systeem het koppel en de acceleratie.

Ontdek de Suzuki Swift Sport, Suziki Vitara en Suzuki S-Cross als Smart Hybrid

Across.jpg

Wat is Plug-in Hybride?

Een Plug-in Hybride heeft een elektromotor die soepele, stille en krachtige prestaties levert – goed voor een erg comfortabele dagelijkse rijervaring. Heeft de auto bij hogere snelheden meer vermogen nodig, dan zal de benzinemotor ondersteunen. Een geruststellende gedachte tijdens lange autoritten. De batterij kan je thuis of bij een oplaadpunt eenvoudig opladen. Daardoor kun je met een Plug-in Hybride zo’n 35 tot 80 kilometer zuiver elektrisch rijden.

2,5-liter benzinemotor

De benzinemotor laadt de accu op en ondersteunt de elektromotor bij een hoger toerental. Afhankelijk van de rijomstandigheden schakelt de benzinemotor tussen poortbrandstofinjectie en cilinder directe brandstofinjectie om het brandstofverbruik te verlagen en de CO2-uistoot te verminderen.

Uitstekende prestaties

Het systeemvermogen bedraagt ​​225 kW/306 pk, waarmee je van 0 naar 100 km/u in 6 seconden versnelt. Dankzij de 18,1 kWh capaciteit van de lithium-ion accu is het elektrisch rijbereik 75 kilometer (WLTP).

Ontdek de Suzuki Across als Plug-in Hybrid

swace.jpg

Wat is Full Hybride?

Een Full-Hybride maakt gebruik van een elektromotor, een verbrandingsmotor of beide tegelijk, afhankelijk van de rijomstandigheden. Het resultaat is een laag brandstofverbruik, een lage CO2-uitstoot en rijplezier gegarandeerd dankzij de soepele en krachtige acceleratie.

Hybridesysteem

De elektromotor laat de auto soepel en fluisterstil starten en drijft hem op lage snelheid aan. Bij hogere snelheden en sterke acceleratie ondersteunt de elektromotor de krachtige en tegelijkertijd zuinige 1,8-liter benzinemotor, die de accu voor de elektrische aandrijving ook tijdens het rijden oplaadt. Dat laatste gebeurt ook bij het remmen. De vrijgekomen energie wordt vervolgens omgezet in elektriciteit. Daarom worden Full Hybrides ook wel zelfladende hybrides genoemd. Telkens je de auto stopt, wordt de benzinemotor uitgeschakeld om zoveel mogelijk energie te besparen.

EV-rijmodus

Full Hybride auto’s kunnen enkele kilometers zuiver elektrisch rijden. Wil je volledig emissievrij rijden, bijvoorbeeld in de stad of op een parkeerplaats, kies dan voor de EV-rijmodus. De verbrandingsmotor stopt wanneer de accuspanning en de rijomstandigheden het toelaten, zodat de auto volledig elektrisch blijft rijden.

Ontdek de Suzuki Swace als Full Hybrid

Op zoek naar een Suzuki hybride?

Nog niet overtuigd? Ontdek de grootste voordelen van een hybride wagen.