Overslaan en naar de inhoud gaan

De middenklasse-auto: wat is dat voor een beest?

3 minuten 09/05/2018

“Dit is een uitstekende middenklasser”, hoor je de verkoper vertellen. Maar wat ben je met die informatie? Wanneer behoort een auto eigenlijk tot de middenklasse? En wat zijn andere autoklassen die fabrikanten en verhuurbedrijven zoal hanteren?

 

Een ongeschreven regel

Autoklassen worden gehanteerd door de Europese Commissie, autoverhuurbedrijven en automerken. Toch moet de middenklasse – en andere autoklassen evenmin – niet officieel aan bepaalde richtlijnen voldoen. Het is dus niet abnormaal dat je in verschillende klassen soms hetzelfde automodel tegenkomt.

 

De middenklasse-auto of het D-segment

Omdat er geen officiële definitie van bestaat, valt het niet mee om ‘de’ middenklasse-auto te omschrijven. De prijzen variëren, uitzonderingen terzijde, tussen 20.000 en 40.000 euro. Middenklassers worden vaak gekozen als bedrijfswagen of leasewagen en behoren tot het D-segment. Ze zijn iets groter en luxueuzer dan auto’s in het C-segment.  

 

De compacte middenklasse

Het zogenaamde C-segment, ook bekend als de compacte middenklasse, is het type auto dat je het vaakst op de weg ziet rijden.. Tot deze populaire autoklasse behoren bijvoorbeeld de Suzuki S-Cross.

 

Het B-segment

Auto’s in het  B-segment zijn kleiner dan C-wagens, maar groter dan het A-segment. Dit is de categorie van de iets grotere stadsauto.

  • Suzuki Swift

    De Suzuki Swift

    Een zuinige auto die vinnig stuurt en gemiddeld 4 liter verbruikt.

  • Suzuki Ignis

    De Suzuki Ignis

    Een stijlvolle, eigenzinnige crossover die zich ergens tussen de compacte middenklasse en de SUV-klasse bevindt.

  • Suzuki Baleno

    De Suzuki Baleno

    De Suzuki Baleno is een kleine maar vlotte gezinswagen die tot het segment B+ behoort. Hij is met een gemiddeld verbruik van zo’n 4,5 liter ideaal voor dagelijkse uitstapjes én roadtrips.

De hogere middenklasse

Duurder en luxueuzer dan de gewone middenklasse is de hogere middenklasse of het E-segment. Auto’s in dit segment zijn vanbinnen heel comfortabel en ruim, maar door hun grootte zijn ze ook moeilijker om te parkeren. Parkeersensoren zijn aangeraden – en meestal ook als optie voorzien.

 

Meer weten over de middenklassers van Suzuki? Zin in een testrit? Contacteer snel een Suziki-dealer bij jou in de buurt!

 

Deel deze pagina