Overslaan en naar de inhoud gaan

Alles wat je moet weten over een personenwagen als voordeel alle aard

3 minuten 13/04/2016

Wat is een voordeel alle aard?

Een voordeel (van) alle aard is een voordeel dat jouw werkgever gratis of tegen een lage vergoeding aan jou toekent. Een personenwagen is zonder twijfel het meest gekende voorbeeld van zo'n voordeel alle aard.

Andere voorbeelden:

  • Pc of laptop
  • Internetabonnement
  • Woning

 

Belast als deel van beroepsinkomen

Omdat voordelen van alle aard als een beroepsinkomen beschouwd worden, moet je hierop belastingen betalen. Het bedrag waarop belast wordt, komt overeen met de waarde van het voordeel alle aard.

 

Personenwagen: belastingvoordeel bij gemengd gebruik

Een personenwagen is een erg populair voordeel alle aard. Het wordt belast in overeenstemming tot zijn waarde, tenzij je jouw bedrijfswagen voor zowel privé- als beroepsverplaatsingen gebruikt. In dat geval geniet je een belastbaar voordeel. Als je voor het privégebruik een eigen bijdrage betaalt aan jouw werkgever, zal hij die bijdrage van het belastbaar voordeel aftrekken.

 

Hoe bereken je dat belastbaar voordeel?

Het belastbaar voordeel van jouw bedrijfswagen wordt berekend door het CO2-percentage toe te passen op 6/7 van de cataloguswaarde van dat voertuig. Weet dat cataloguswaarde de catalogusprijs is van de personenwagen in nieuwe staat bij verkoop aan een particulier. Dat is inclusief alle opties en de werkelijk betaalde BTW. Er wordt bij het vaststellen van die cataloguswaarde geen rekening gehouden met kortingen allerhande.

 

Uitzonderingen op personenwagen als voordeel alle aard

Niet voor elke personenwagen kan het voordeel alle aard berekend worden. Er zijn immers enkele uitzonderingen, namelijk:

  • voertuigen die voor de eerste keer als nieuw ingeschreven werden voor 2002
  • voertuigen die niet op de Belgische markt te koop worden aangeboden

 

Referentie CO2-uitstoot

De CO2-uitstoot die als referentiepunt geldt voor een bedrijfswagen als voordeel alle aard bedraagt sinds 1 januari 2016:

  • voor dieselvoertuigen: 89 gr/km
  • voor benzinevoertuigen: 110 gr/km

Die hoeveelheid wordt jaarlijks herzien. Daarbij wordt de evolutie van de gemiddelde CO2-uitstoot van elk als nieuw ingeschreven voertuig tijdens de referteperiode vergeleken met de gemiddelde CO2-uitstoot van het referentiejaar 2011.

Deel deze pagina