Overslaan en naar de inhoud gaan

Zuinig op je auto? Je beschadigt hem meer dan je denkt!

3 minuten 10/04/2019

Het leek nog maar gisteren dat je de motor van je nagelnieuwe wagen voor het eerst hoorde draaien. Of misschien was het ook wel gisteren! In elk geval heb je je zoals elke auto-eigenaar voorgenomen om je stalen ros in topconditie te houden, zodat het zijn waarde zo goed mogelijk behoudt. Je parkeert je bewust niet al te dicht in de buurt van andere wagens en verleent netjes voorrang waar dat moet. En toch… breng je je auto misschien meer schade toe dan je denkt. Maak jij je schuldig aan deze veelgemaakte fouten?

trekhaak

1.Je bent graag een redder in nood

Uiteráárd moet je hulp verlenen als iemand in nood verkeert, maar je trekhaak is allicht – net zoals die van de meeste personenwagens – niet gemaakt om een ander voertuig te slepen. Spaar je bumper en bel gewoon even de pechhulp op!

toerenteller

2.Je laat de motor onvoldoende opwarmen

Het duurt ongeveer een kwartier vooraleer je motor degelijk is opgewarmd. Natuurlijk kun je met een koude motor gewoon vertrekken, maar probeer je auto dan niet te hoog in toeren te jagen. Doe je dat wel, dan verbruik je tot twee keer meer brandstof en verslijt de motor sneller.

pedalen

3.Je rijdt met een bijna lege brandstoftank

Toegegeven, je kunt nog wel enkele kilometers afleggen zodra het tanksymbooltje op je dashboard begint te knipperen. Maar goed voor je motor is het allesbehalve. Hoe lager het brandstofpeil, hoe groter de kans dat er allerlei vuildeeltjes (die zich verzamelen op de bodem van de tank) in de brandstofleidingen terechtkomen. En dat kan op zijn beurt tot verstopping leiden.

pedalen

4.Je voet plakt tegen je koppeling

In de file, bij stapvoets verkeer of gewoon een kwestie van slechte gewoontes: je koppeling vaker indrukken dan nodig, is nefast voor het systeem en kan er zelfs voor zorgen dat je koppeling het op een cruciaal moment plots laat afweten.

pook

5.Je schakelt niet snel genoeg

Niet op tijd – te vroeg of te laat – schakelen stelt je motor nodeloos zwaar op de proef. Idealiter schakel je ergens tussen 2.000 en 2.500 toeren.

Lees ook: Dit zijn de voordelen van automatisch schakelen

Deel deze pagina