Overslaan en naar de inhoud gaan

Slipcursus voor beginners: de basics op een rijtje

2 minuten 04/05/2017

Een glad wegdek komt steeds als een verrassing, ondanks talloze waarschuwingen op het weerbericht. Dan kan je maar beter goed voorbereid zijn en weten hoe je moet reageren. De basisbeginselen van een slipcursus uitgelegd!

 

Ga niet op je rem staan wanneer de auto begint te slippen

Het is de meest instinctieve reactie en meteen ook de meest desastreuze: heftig remmen wanneer je wagen begint te schuiven. Mogelijk nam je de bocht te snel, remde je en schoof de wagen rechtdoor in plaats van af te draaien. En er zijn nog tal van andere mogelijke oorzaken.

In ieder geval doe je er goed aan om het gaspedaal los te laten, de koppeling in te duwen en in geen geval te remmen. Als je op het rempedaal gaat staan, verlies je de controle over het stuur.

 

Tegensturen of meesturen, wanneer doe je wat?

Welke richting je het best uitstuurt, hangt af van de manier waarop je wagen aan het schuiven ging.

  • Slippen je voorwielen, waarbij de wagen in de bocht rechtdoor gaat in plaats van af te draaien? Stuur dan mee in de richting waarnaar de wagen glijdt. Wanneer de wielen weer grip krijgen, kan je de wagen rustig de bocht insturen.
  • Zijn het de achterwielen die wegschuiven en je wagen een bocht van 180° laten maken? Stuur dan tegen en leid je wagen naar de richting die je uit wil. 

 

Slipcursus: wat te doen bij aquaplaning?

Door een teveel aan water verliezen je banden contact met het wegdek. Aquaplaning, noemt men dat. Je verliest de controle, de wagen wordt onbestuurbaar. Remmen is ook in deze situatie levensgevaarlijk. Het is immers best mogelijk dat de banden op een gegeven ogenblik weer grip krijgen. Is het rempedaal ingedrukt, dan zal de wagen aan het slippen gaan. Tegensturen is evenmin een goed idee. De wagen gaat hoe dan ook rechtdoor. 

Wat wél te doen? Het gaspedaal loslaten, de koppeling indrukken en wachten terwijl de wagen verlangzaamt en de banden weer grip krijgen. 

Deel deze pagina