Is het tijdperk van koning diesel voorgoed voorbij? Een nieuwe auto kopen is tegenwoordig al moeilijk genoeg – zoveel keuze! – en dan komt die vraag er ook nog bij. Om het nog wat ingewikkelder te maken: het antwoord luidt ja noch nee. Voor de ene bestuurder is een diesel- of benzinewagen nog altijd het interessantst, terwijl de andere meer heeft aan hybride of elektrisch rijden. En wat met alternatieve brandstoffen zoals LPG/CNG en waterstof? Om jou straks goed voorbereid het Autosalon te laten verkennen, zetten we hier de voor- en nadelen van alle technologieën op een rij!
Welke brandstof kiezen voor je nieuwe auto?
Diesel: eerder voor lange afstanden
De tijd dat diesel aan de pomp het goedkoopst was, ligt nu al even achter ons. Omdat fabrikanten zich aan almaar strengere milieunormen moeten houden, zijn dieselwagens aanzienlijk duurder geworden in aankoop. Een argument dat wel overeind blijft: diesel kan voordeliger uitkomen voor chauffeurs die veel kilometers afleggen.
Wat ‘veel’ is, hangt evenwel af van auto tot auto. Voor sommige exemplaren wordt diesel al vanaf 15.000 kilometer per jaar interessanter dan benzine, voor andere auto’s ligt het kantelpunt om en bij de 35.000. Maar weet ook dat er vandaag heel wat auto’s zijn die met een benzinemotor evenveel verbruiken als met een dieselmotor. Je informeert je hierover het best bij de fabrikant.
Benzine: minder belastingen
Benzinewagens zijn goedkoper dan hun concurrenten op diesel, zowel aan de pomp, in aankoop als wat betreft belastingen. Voor een benzineauto liggen de jaarlijkse verkeersbelasting en belasting op inverkeerstelling (BIV) een stuk lager. Ook het onderhoud komt doorgaans veel goedkoper uit.
Of benzine beter is voor het milieu? Dat hangt ervan af hoe je het bekijkt. Met benzine stoot je meer CO2 uit dan met diesel, maar met diesel stuur je meer fijnstof de lucht in.
Hybride: kampioen in stadsverkeer
Voor fans van Suzuki die dolgraag met een hybride auto willen rijden, is er aan keuze alvast geen gebrek! Maak snel kennis met de hybrides van Suzuki.
Hybride auto’s worden niet voor niets weleens de gulden middenweg genoemd voor wie twijfelt tussen benzine en elektrisch. Dit type auto wordt voornamelijk aangedreven door een benzinemotor, maar heeft ook een elektrische motor die inspringt wanneer het kan – lees: als je een korte afstand moet afleggen en dat tegen een lage snelheid kunt doen. Ideaal, dus, als je vaak in de file staat of je regelmatig een weg door het drukke stadsverkeer moet banen.
Wist je dit al? Met de Plug-in Suzuki Across kun je zo’n 35 tot 80 kilometer zuiver elektrisch rijden.
Ironisch genoeg moet je wel algauw zo’n 35.000 kilometer per jaar afleggen vooraleer een hybridewagen voor jou financieel interessanter is dan een benzinewagen. Daar zit de duurdere aankoopprijs voor iets tussen.
Elektrisch rijden: voor planners die van premies houden
“Maar waar moet ik hem dan opladen?”, horen menige autohandelaars die hun klanten van elektrisch rijden proberen te overtuigen. Critici merken op dat er in België niet alleen (te) weinig laadpalen zijn, maar ook dat de lange oplaadtijd voor elektrische wagens vooralsnog niet opweegt tegen hun beperkte actieradius. Wil je met je elektrische wagen op stap, dan moet je je route dus goed plannen.
Maar er bestaat uiteraard geen twijfel over dat elektrische wagens bij uitstek de meest milieuvriendelijke autotechnologie zijn. Daarom beloont de overheid de keuze voor een elektrische auto op tal van manieren. Zo betaal je er in Vlaanderen geen BIV of verkeersbelasting op (en in Wallonië en Brussel betaal je slechts de minimumtarieven). Wordt ongetwijfeld vervolgd!
Een auto kopen op LPG/CNG
LPG/CNG (‘compressed natural gas') is erg goedkoop in vergelijking met benzine of diesel. Bovendien stoten LPG/CNG-auto's – bijvoorbeeld de Suzuki Vitara CNG – over het algemeen minder CO2 uit, waardoor ze milieuvriendelijker zijn. Maar jammer genoeg zijn er erg weinig tankstations waar je LPG/CNG kunt tanken. Bovendien mag je met een auto op LPG/CNG niet zomaar overal rijden. In veel parkeergarages ben je er niet welkom mee.
Wat met auto’s op waterstof?
Waterstof is ongetwijfeld de milieuvriendelijkste brandstof voor auto’s. Jammer genoeg zijn auto’s op waterstof zeer weinig verkrijgbaar – bij ongelukken is er namelijk veel kans op ontploffingsgevaar – en daardoor erg duur in aankoop. Ook zijn er amper tankstations waar je waterstof kunt tanken.
Comfortabel slapen in de auto: wat is toegestaan?
3 minutenSlapen in de auto, mag dat? Het hangt er vooral vanaf voor hoelang je indommelt en waar. Wij zochten uit wat de wegcode zegt over slapen in de auto.
Je autobanden opslaan? Dit mag je zeker niet vergeten
3 minutenAutobanden opslaan op de juiste manier is belangrijk voor hun lange levensduur. Met deze tips blijven die van jou in topconditie
Veilig autorijden in het donker, doe je met deze 4 tips!
3 minutenHet is belangrijk om extra voorzichtig te zijn als je gaat autorijden in het donker. Lees onze tips om veilig op je bestemming aan te komen.