Vroeger waren elektrische auto’s de vreemde eend in de bijt, maar nu zijn ze flink in opmars. Daarnaast worden hybridemotoren almaar populairder. Wat is nu het precies het verschil tussen elektrisch rijden en hybride? En hoe zit het dan met de hybride technologie van Suzuki? Volg even mee!
Wat is het verschil tussen hybride en elektrisch?
- Een hybride auto heeft zowel een verbrandingsmotor als een elektrische motor. Bij normaal rijden ondersteunt de elektrische motor de verbrandingsmotor, zodat de auto minder verbruikt. Bij lage snelheden of wanneer er weinig vermogen nodig is, kan de hybride auto overschakelen naar de elektrische modus. Een hybride wagen moet je niet opladen.
- Een elektrische auto rijdt volledig op elektriciteit en produceert dus geen uitstoot tijdens het rijden. Een belangrijk verschil met hybride is dat je een elektrische wagen natuurlijk wel moet laden.
Wat is een Plug-in Hybride?
Er bestaan ook hybride auto’s die je wel kunt (moet) opladen. Deze zogenaamde Plug-in Hybrides wisselen net zo goed af tussen een elektromotor en een verbrandingsmotor, maar verbruiken minder brandstof dan een gewone hybride en hebben een grotere actieradius. In tegenstelling tot bij elektrisch rijden, kun je met een plug-in bovendien nooit in de problemen komen door een gebrek aan laadpalen in de buurt. Een Plug-in heeft namelijk altijd een verbrandingsmotor als back-up.
Wat is beter: hybride of elektrisch rijden?
We vergelijken de voordelen en de nadelen van elektrisch rijden versus hybride auto’s.
De voordelen van elektrisch rijden en hybride auto’s
- Elektrisch rijden is het milieuvriendelijkst: dat elektrisch rijden beter is voor het milieu dan de klassieke verbrandingsmotor, spreekt natuurlijk voor zich. Er komen geen vervuilende uitlaatgassen bij kijken.
- Een hybride auto moet je niet opladen: veel mensen die elektrisch rijden, laten thuis een laadpaal installeren. Zie je dat niet meteen zitten, maar wil je toch graag je steentje bijdragen aan het milieu? Hybride rijden is de gulden middenweg. Onderweg wisselt je auto voortdurend (en automatisch) af tussen een verbrandingsmotor en een elektrische motor met daarin een batterij. Die hoef je nooit op te laden.
De nadelen van elektrisch versus hybride
- Elektrische auto’s hebben een kleine(re) actieradius: als chauffeur moet je goed kunnen plannen. In België is het aantal laadpalen nog altijd kleiner dan de vraag. Bovendien duurt het 30 minuten tot twee uur voor een elektromotor is opgeladen. Daarna kun je gemiddeld 150 kilometer rijden (de zogenaamde actieradius) voor je je weer naar een laadpaal moet begeven.
- Een hybride auto is wat minder milieuvriendelijk: je stoot weliswaar veel minder schadelijke stoffen uit dan met een gewone verbrandingsmotor, maar toch blijf je afhankelijk van fossiele brandstof.
Ontdek de hybride auto’s van Suzuki
Ken je de hybrides van Suzuki al? Maak snel kennis met de S-Cross, Vitara en Swace.
Comfortabel slapen in de auto: wat is toegestaan?
3 minutenSlapen in de auto, mag dat? Het hangt er vooral vanaf voor hoelang je indommelt en waar. Wij zochten uit wat de wegcode zegt over slapen in de auto.
Je autobanden opslaan? Dit mag je zeker niet vergeten
3 minutenAutobanden opslaan op de juiste manier is belangrijk voor hun lange levensduur. Met deze tips blijven die van jou in topconditie
Veilig autorijden in het donker, doe je met deze 4 tips!
3 minutenHet is belangrijk om extra voorzichtig te zijn als je gaat autorijden in het donker. Lees onze tips om veilig op je bestemming aan te komen.