Overslaan en naar de inhoud gaan

Wanneer is een hoge kilometerstand nu écht te hoog?

3 minuten 02/10/2019

Als je plannen hebt om een tweedehandsauto te kopen, staat er heel wat op je verlanglijstje. Ongetwijfeld let je net zoals de meeste mensen extra op de kilometerstand. Iedereen weet nu eenmaal dat die, samen met het bouwjaar, de prijs van een auto aanzienlijk beïnvloedt. Maar een auto die aardig wat toeren heeft gedraaid, heeft ook meer kans op panne. Wat is nu eigenlijk een té hoge kilometerstand?

Een hoge kilometerstand zegt niet alles

Wat voor de ene auto veel kilometers zijn, is dat niet noodzakelijk voor de andere. Veel hangt namelijk af van de bestuurder. Iemand die niet zo vaak rijdt, maar zijn auto slecht onderhoudt, een sportieve rijstijl heeft of regelmatig zware lasten met zijn wagen trekt, doet zijn auto veel sneller verslijten dan iemand die vaker rijdt, maar ook veel zorgzamer met zijn auto omspringt.

Lees ook: Wat is het verschil tussen een groot en klein onderhoud?

Ook de leeftijd telt mee

Daarnaast vertelt de verhouding tussen de leeftijd en het aantal kilometer op de teller je ook heel wat over het verleden van een auto. Een auto die dient als bedrijfswagen, legt jaarlijks gemiddeld ongeveer 30.000 kilometer af. Voor auto’s die eigendom zijn van een particulier, bedraagt het jaarlijkse gemiddelde 15.000 kilometer. Vermenigvuldig de leeftijd van de wagen met deze richtcijfers en je komt meteen te weten of de tweedehandsauto die je beoogt er al een zwaar leven op heeft zitten of niet.

Hoge kilometerstand? Check!

Wist je dat de kilometerstand van je tweedehands Suzuki eigenlijk helemaal niet uitmaakt als je let op het Check!-keurmerk? Auto’s die dat label dragen, werden uitgebreid nagekeken door een erkende Suzuki-verdeler en zijn uitstekend onderhouden. Én je krijgt er maar liefst drie jaar garantie en pechhulp bovenop. Ontdek snel alle gecheckte tweedehands Suzuki’s om zorgeloos de baan op te gaan!

Deel deze pagina