Skip to main content

You are here

Over Suzuki

Suzuki Motor Corporation


Michio Suzuki (°1887, Japan) groeide op in Hamamatsu, een dorpje dat leefde van en voor de textielnijverheid. Op 22-jarige leeftijd werd Suzuki houtbewerker en richtte Suzuki Loom Works op waarmee hij zijn revolutionaire houten weefgetouw met pedaalaandrijving lanceerde.
Van S-Crossweefgetouw tot automobiel
In 1920 werd de toenmalige familiezaak omgedoopt tot de Suzuki Loom Manufacturing Company, een bedrijf klaar voor de 20ste eeuw met als hoofddoel: innovatieve textielweefgetouwen produceren waarmee men de concurrentie ruim achter zich kon laten.
Twee jaar later behoorde de firma tot een van de grootste producenten van weefgetouwen in Japan en was de tijd rijp om naar het buitenland te trekken. Het succes in Zuidoost-Azië en India was zo groot dat de oprichting van de Suzuki Loom Manufacturing Company ook als de start van de Suzuki Motor Corporation van vandaag wordt beschouwd.
Aangezien de weefgetouwen haast onverslijtbaar waren, voelde Suzuki dat hij zijn werkterrein moest verbreden. Hij deed wat sindsdien een kenmerk van Suzuki geworden is: de noden van de mensen detecteren. En wat bleek? Er was een nijpend tekort aan goedkoop, betrouwbaar transport.
Suzulight, de allereerste Suzuki-auto
Zo kwam het eerste prototype van een Suzuki-voertuig tot stand: de Suzulight, een lichtgewicht auto die razendsnel de nationale en internationale markt veroverde. Met de nieuwe focus kreeg het bedrijf  opnieuw een andere naam, Suzuki Motor Co., Ltd.


Suzuki verovert de wereld


In augustus 1963 trok de Suzuki Motor Corporation pas echt de wijde wereld in met de start van een dochteronderneming in Los Angeles. Gestuurd vanuit het hoofdkantoor in Hamamatsu, begon Suzuki al snel met het neerplanten van vestigingen overal ter wereld: Australië, Nieuw-Zeeland, Canada … En ook Europa bleef niet uit, met onder meer productie-eenheden in Hongarije en Spanje.
Internationale vertegenwoordiging
Momenteel is Suzuki een merk dat  internationaal verdeeld en geproduceerd wordt. Meer dan 45.000 medewerkers in 120 landen dragen elke dag bij aan de productie en de verkoop van Suzuki. Op jaarbasis worden meer dan 2 miljoen Suzuki-auto’s verkocht, een cijfer dat hoger ligt dan dat van gerenommeerde merken als BMW, Mercedes en Saab.
Ondanks de wereldwijde expansie, heeft de Suzuki Motor Corporation evenwel nooit haar roots verloochend. Stabiliteit en traditie worden hoog in het vaandel gedragen. Het mooiste bewijs daarvan is het feit dat het bedrijf nog steeds geleid wordt door een nazaat van Michio Suzuki: Osama Suzuki.

Evolutie Suzuki-modellen


Klein en dapper


Sinds jaar en dag staat Suzuki bekend om zijn kleine, zuinige wagens die een plezier zijn om mee te rijden. Wat begon met de pionierwagen Suzulight is geëvolueerd naar trendy wagens zoals de Celerio , de Splash  en de Swift . Auto’s met een onmiskenbaar Europese look&feel.

Suzuki goes 4X4


Suzuki staat voor meer dan kleine stadswagens. Al in 1970 rolde de eerste Suzuki Jimny , een 4x4, van de band. Ondertussen scheren wagens zoals de Vitara , de S-Cross en nog steeds de Jimny hoge toppen in het 4x4-segment.

Suzuki-waarden


Meerwaarde voorop


Producten aanleveren die een absolute meerwaarde betekenen voor de consument, dat stelt Suzuki Motor Corporation voorop. Daarbij beseft men  maar al te goed dat die meerwaarde voortdurend evolueert, afhankelijk van tijd, plaats én persoon.


Suzuki’s way of life


Suzuki wil de mensen een betere ‘way of life’ aanbieden. In tijden waarin de zoektocht naar een parkeerplaats soms langer duurt dan de parkeertijd zelf, beantwoorden de kleine stadswagens van Suzuki dan ook perfect aan de noden van de markt. Ecologie wint steeds meer aan belang en ook op dat vlak scoren de wagens van Suzuki boven het gemiddelde (zie verder).
Een Suzuki is niet alleen een wagen, het is een passionele belevenis, ‘a way of life’.


Het milieu voorop


De keuze van Suzuki om zich te specialiseren in compacte voertuigen is geen toeval. Suzuki heeft  altijd gestreefd naar een evenwicht tussen mens en milieu. Met minder gewicht en zuinige motoren wil Suzuki het milieu zo weinig mogelijk belasten en zo spaarzaam mogelijk omspringen met fossiele brandstoffen en gelimiteerde grondstoffen.  


DPF-filter


Uit respect voor het milieu rust Suzuki een groot deel van zijn dieselmotoren uit met een DPF roetfilter. Roetdeeltjes worden daardoor opgevangen en opgeslagen in een filter om op regelmatige tijdstippen verbrand te worden.

Oog voor recyclage


Al van bij het ontwerp denken de ingenieurs van Suzuki aan de eventuele demontage en verwerking als autowrak. Qua materiaalkeuze houdt men rekening met de toekomstige recyclage en onderdelen worden telkens gemerkt, waardoor ze op de juiste manier verwerkt kunnen worden. Bij de ontwikkeling van nieuwe toepassingen worden bovendien altijd zoveel mogelijk gerecycleerde materialen gebruikt.


Bewust afvalbeheer


Te allen tijde werkt Suzuki aan een doorgedreven milieubeheer. Afval milieuvriendelijk verwerken is daarbij niet voldoende: afval vermijden is de boodschap!


Gratis inlevering oude Suzuki


Hoewel een Suzuki ontworpen is om lang mee te gaan, komt er een tijd waarop het niet langer economisch is om hem te blijven gebruiken. Vanaf dat moment wordt een wagen bestempeld als autowrak. Een autowrak kun je gratis inleveren bij een erkend centrum of via je Suzuki-verdeler. Voorwaarde is wel dat het voertuig volledig is, geen afvalstoffen bevat en gedurende minstens zes maanden in België ingeschreven was.