Skip to main content

You are here

 

Zijn dieselwagens nog altijd een slimme aankoop?

Vroeger was het simpel: wie een dieselwagen kocht, was zeker dat hij budgettair een goede zaak deed. De lage prijzen aan de pomp deden dan ook heel wat Belgen overstag gaan. Maar daar komt langzaamaan verandering in. Dieselwagens zijn nog altijd erg populair, maar in Vlaanderen is er een duidelijk verschuiving merkbaar richting elektrische, hybride en benzinewagens. En dat heeft alles te maken met fiscale beleid van de Vlaamse overheid.

 

Overheid ontmoedigt aankoop van dieselwagens

Eind 2018 zullen de accijnzen op diesel en benzine gelijkgesteld worden. Maar ook vandaag doet de overheid er alles aan om duurzamere alternatieven voor dieselwagens te promoten. Wie rekening houdt met de aankoopprijs van een dieselwagen (inclusief inschrijvingstaks - BIV), de jaarlijkse verkeersbelasting en het werkelijke verbruik, is als gemiddelde chauffeur goedkoper af met een benzinewagen dan met een dieselwagen. Dat blijkt uit een test van mobiliteitsorganisatie VAB.

 

Vorig jaar werden er al meer benzinewagens gekocht dan het jaar ervoor, en die kentering lijkt niet meer af te stoppen. In Vlaanderen bestaat het wagenpark momenteel uit 48% benzinewagens en 49% dieselmodellen. In Wallonië, waar het beleid ongewijzigd bleef, ligt het aantal dieselwagens nog altijd op 62%, tegenover 36% benzinewagens.

 

Benzine niet altijd voordeliger

Is een benzinewagen budgettair dan altijd voordeliger dan een diesel? Niet per se. Veel hangt af van welk type chauffeur je bent. Voor 85% van de particulieren is een dieselwagen niet interessant omdat ze jaarlijks minder dan 20.000 kilometer afleggen. En zelfs bij 30.000 kilometer per jaar zijn de meeste wagens met een benzinemotor voordeliger dan een dieselwagen. In 2018, met gelijke accijnzen, zal nog maar 3% van de particulieren gebaat zijn bij de aankoop van een dieselauto.

 

Alle kosten tellen mee

Om een rationele keuze te kunnen maken, is het zaak om rekening te houden met alle kostenposten. Benzinemotoren verbruiken gemiddeld zo’n 21% meer dan diesels en zijn duurder aan de pomp, maar dat wordt dan weer gecompenseerd omdat je voor diesels meer BIV en jaarlijkse verkeersbelasting moet betalen én ze zijn duurder in aankoop.

 

Wist je dat Suzuki expert is in benzinemotoren? Ontdek snel de Suzuki van je dromen!

Interesse in meer tips en exclusieve promo's?

Door dit te versturen gaat u akkoord met de privacy voorwaarden

Deel dit artikel

Meer weten overTips