Na het inschakelen van de versnelling hoef je een automatische versnellingsbak of automatische transmissie in regel niet meer met de hand te schakelen. Al zijn er nog steeds meerdere types automaat. We zetten ze voor jou op een rijtje.
Automatische transmissie (AT): soepel en snel
Een wagen met automatische transmissie heeft een klassieke automaat met koppelomvormer. Dat wil zeggen dat bij een juist toerental automatisch naar een hogere versnelling wordt geschakeld. Wanneer de auto afremt, schakelt de automaat terug naar een lagere versnelling. Het systeem schakelt soepel en snel.
Zowel de Suzuki Jimny als de Suzuki Swift zijn uitgerust met deze automatische versnellingsbak. Die telt vier versnellingen vooruit en één versnelling achteruit. Zowel de Suzuki Baleno 1.0 Boosterjet , de S-Cross 1.0 en 1.4 boosterjet als de Suzuki Vitara hebben een automatische transmissie met zes versnellingen. Ook is er een bediening stand met peddels aan het stuur voor een sportiever rijgedrag.
Geautomatiseerde manuele transmissie (AMT): handschakelende ‘robot’
Is een wagen uitgerust met een geautomatiseerde manuele transmissie, dan wordt de handgeschakelde versnellingsbak bediend door een ‘robot’. Je hoeft niet zelf te schakelen. Het is de robot die eerst de koppeling indrukt, naar een hogere versnelling schakelt en de koppeling weer lost. In vergelijking met een klassieke automaat neemt deze automatische versnellingsbak iets meer zijn tijd.
Een geautomatiseerde manuele transmissie telt evenveel versnellingen als de handgeschakelde variant. De Suzuki Celerio is uitgerust met een AMT.
Continu variabele transmissie (CVT): geen vaste versnellingen
Bij een wagen met continu variabele transmissie zijn er geen vaste versnellingen. Je bepaalt het toerental met het gaspedaal, de CVT zorgt ervoor dat je versnelt. Het systeem is vergelijkbaar met dat van een scooter. Je zult de automatische versnellingsbak niet horen of voelen schakelen.
Zowel de Suzuki S-Cross 1.6 benzine als de Suzuki Baleno 1.2 zijn uitgerust met een systeem van continu variabele transmissie. Bij de S-Cross heb je de mogelijkheid om de manuele bediening te kiezen, waarbij de CVT de versnellingen kan simuleren. De Baleno is uitgerust met zowel een sportmodus, als een 'L' voor het behouden van een lagere verhouding. Dat laatste is ideaal bij bergritten.
Twin Clutch System by Suzuki (TCSS): automatische versnellingsbak met dubbele koppeling
Het Twin Clutch System by Suzuki staat voor een automatische versnellingsbak met dubbele koppeling. Vermits even en oneven versnellingen elk over een eigen koppeling beschikken, kan bij het versnellen sneller worden geschakeld.
Dit type automatische versnellingsbak is verkrijgbaar op de Suzuki Vitara diesel en de Suzuki S-Cross diesel.
Comfortabel slapen in de auto: wat is toegestaan?
3 minutenSlapen in de auto, mag dat? Het hangt er vooral vanaf voor hoelang je indommelt en waar. Wij zochten uit wat de wegcode zegt over slapen in de auto.
Je autobanden opslaan? Dit mag je zeker niet vergeten
3 minutenAutobanden opslaan op de juiste manier is belangrijk voor hun lange levensduur. Met deze tips blijven die van jou in topconditie
Veilig autorijden in het donker, doe je met deze 4 tips!
3 minutenHet is belangrijk om extra voorzichtig te zijn als je gaat autorijden in het donker. Lees onze tips om veilig op je bestemming aan te komen.