Overslaan en naar de inhoud gaan

Suzuki Swift Sport review door Top Gears Jeremy Clarkson

3 minuten 23/06/2014

De Suzuki Swift Sport is de vaandeldrager van het Swift-gamma, omdat het een ...

  • Kleine sportieve auto is: compact model met erg markante lijnen
  • Leuke sportieve auto is: exclusief interieur, rijke en verzorgde uitrusting
  • Zuinige sportieve auto is: vinnige, krachtige prestaties én tegelijk zuinig in verbruik

Benieuwd naar het oordeel van Top Gear-presentator Jeremy Clarkson over ons paradepaardje?

Suzuki Swift Sport: leuke sportieve auto met magie in de mix

"Een snelle hatchback (carroserievorm waarbij het bestuurdersgedeelte via de bagageruimte/kofferruimte bereikbaar is) zou een normale hatchback moeten zijn met alleen wat kruidigheid in de mix gegooid. [...] Het is wat je krijgt met de Swift Sport.” stelt de Top Gear-presentator. Hij concludeert dat ergens in het proces iemand met verstand van auto’s er in geslaagd is een beetje magie in de mix te gooien.

Suzuki Swift Sport, bijna even veel pk als legendarische Peugeot 205 GTI

Het water loopt Clarkson in de mond, omdat de Swift Sport, doordat hij snelle nokkenassen heeft meegekregen, een hoogtoerige 124 pk haalt. En dat komt, zo legt hij in het artikel uit, “omdat, de Swift Sport zo licht is -hij weegt amper 1.045kg- krijg je 128pk per ton. Wat bijna even veel is als in de Peugeot 205 GTI. En die auto was legendarisch”.

Suzuki Swift Sport is beste hatchback

In het artikel Suzuki bij auto’s met minste mankementen schreven we al over de underdogpositie van Suzuki als een Japans automerk. Is de Suzuki Swift Sport een betrouwbare auto volgens Top Gear?

Clarkson: “De Suzuki Swift Sport voelt Japans aan.De remmen vertonen een oosterse bijterigheid en er is het gevoel dat de hele uitrusting welgeteld 7 jaar perfect zal werken. En dan helemaal niet meer. Maar de Swift Sport is niet Japans. Hij wordt gebouwd in Hongarije, in de eerste plaats voor de Indiase markt door een bedrijf dat deels Duits is”.

Suzuki Swift Sport is goedkope sportieve auto

“Na de duurdere Fiesta is het de beste sportieve hatchback van de oude school die er is. Maar je zal er geen kopen, omdat het een Suzuki is en dat is een beetje goedkoop. Wat wil zeggen dat je achterlijk bent. En dat is, veronderstel ik, de reden waarom je met twee handen aan het stuur moet rijden, met 50km per uur, zonder een banaan te eten of te telefoneren.

Het is het beste paard dat ooit uit een groepsontwerp is voortgekomen”, besluit Clarkson over deze goedkope sportieve auto.



Download artikel uit Het Nieuwsblad (pdf)

Deel deze pagina