Overslaan en naar de inhoud gaan

De meest bekende autotermen voor dummy’s

3 minuten 14/06/2017

Slaat je autoverdeler je elke keer weer knock-out met een resem termen waar je kop noch staart aan krijgt? Tijd om de dummy in jou op z’n plaats te zetten! Kom eindelijk te weten wat deze befaamde autotermen betekenen.

 

ESP: het systeem dat je auto onder controle houdt

Voluit heet het Elektronisch Stabilisatie Programma. Het is een technologisch hoogstandje dat er voor zorgt dat je auto altijd veilig op de weg blijft. Voer je bijvoorbeeld een bruusk manoeuvre uit om iets of iemand te ontwijken, dan zal het ESP het wiel met de minste grip afremmen. Zo wordt de koers van je auto gecorrigeerd en de kans op een aanrijding geminimaliseerd.

 

Heeft je verdeler het weleens over de roetfilter? Lees hier wat dat is.

 

Wat moet je verstaan onder ‘de ophanging’ van je auto?

De verbinding tussen de wielen van je auto en het frame wordt de ophanging genoemd. Daarover heb je je verdeler zeker al een keer horen spreken! De ophanging is bepalend voor de rijkwaliteit van je auto. Een van de onderdelen ervan zijn immers de schokdempers. Wanneer je door een put rijdt, voel je meteen waarom die zo belangrijk zijn.

 

TPMS: een controlesysteem voor de bandenspanning

Tyre Pressure Monitoring System is een elektronisch controlesysteem ingebouwd in je auto om de spanning van de banden te meten. Wanneer die bij een of meerdere banden ontoereikend is, zal je boordcomputer dat melden. Elke melding van het TPMS negeer je beter niet. Een verkeerde bandenspanning heeft immers invloed op je remafstand, maar ook op het vermogen van je wagen om een bocht te nemen. Niet negeren dus, safety first!

 

Krijg je een lekke band en weet je niet wat te doen? Zo ga je te werk.

 

Dé autoterm onder dummy’s: de distributieriem

‘Ik heb de distributieriem vervangen.’ Je hoort het je garagist nog zo zeggen en alsof je begreep waarover hij sprak, heb je instemmend geknikt. Wat dit onderdeel precies doet, is technisch complex. Het komt hierop neer: de krukas drijft via de distributieriem de nokkenas aan. Beide assen zijn essentieel voor het functioneren van de motor. De distributieriem is het precisieonderdeel dat dat mogelijk maakt. Duidelijk, toch?

 

Wees niet langer een dummy, krijg de terminologie onder de knie!

Deel deze pagina