Skip to main content

You are here

 

Veel chauffeurs kennen deze verkeersborden niet. Hoe scoor jij?

“We hebben in Vlaanderen te veel verkeersborden langs onze wegen staan”, zei Vlaams minister van mobiliteit Ben Weyts zo’n anderhalf jaar geleden nog. Dan had hij het nog niet eens over de vele verschillende soorten borden die Vlaanderen rijk is. Toch moeten we ze allemaal kennen om ons veilig in het verkeer te kunnen begeven. Een snelheidsbord herkent iedereen, maar weet jij wat deze minder vaak voorkomende verkeersborden precies betekenen?

A37

https://wegcode.be/images/stories/verkeerstekens/A/A37.png


Begeef je je in de buurt van een luchthaven? Of een weerstation misschien? Welnee! Dit verkeersbord waarschuwt je dat je een rijbaan nadert in een open gebied waar een gevaarlijke zijwind waait. Als je dit bord ziet, doe je er goed aan om je snelheid aan te passen.

A39

https://www.gratisrijbewijsonline.be/uploads/verkeersborden/A39.png


Als je je op een rijbaan met eenrichtingsverkeer bevindt, zou je dit bord weleens kunnen tegenkomen. Hou dan zeker uiterst rechts, want het betekent dat er opnieuw verkeer in de beide richtingen is toegelaten.

B22 en 23

https://www.wegcode.be/images/stories/verkeerstekens/B/B22.pnghttps://www.wegcode.be/images/stories/verkeerstekens/B/B23.png


Deze verkeersborden maakten in 2011 hun intrede op onze wegen. Wat hen zo bijzonder maakt? Normaal gezien hebben verkeerslichten altijd voorrang op verkeersborden, maar deze exemplaren zijn een uitzondering. Ze geven aan dat fietsers bij rood of oranje licht rechtsaf mogen slaan of rechtdoor mogen rijden (op voorwaarde dat ze daarbij geen andere weggebruikers hinderen).

C24b

https://www.gratisrijbewijsonline.be/uploads/verkeersborden/C24b.png


Opgelet voor vallend puin? Dat niet, maar als je een voertuig bestuurt dat gevaarlijke ontvlambare of ontplofbare stoffen vervoert, moet je bij het zien van dit bord een alternatieve route zien te vinden.   

C27

https://www.gratisrijbewijsonline.be/uploads/verkeersborden/C27.png


Dit bord geeft aan dat de doorgang verboden is voor voertuigen die (lading inbegrepen) breder zijn dan twee en een halve meter. Wist je trouwens dat auto’s vroeger veel smaller waren dan nu? Een compacte middenklasse was in de jaren tachtig zo’n 163 centimeter breed, terwijl de hedendaagse uitvoering van hetzelfde model algauw 180 centimeter in de breedte meet. Het ligt dus niet altijd aan jou dat parkeren soms zo moeilijk is!

niet altijd aan jou dat parkeren soms zo moeilijk is!

Interesse in meer tips en exclusieve promo's?

Door dit te versturen gaat u akkoord met de privacy voorwaarden

Deel dit artikel

Meer weten overTips