Overslaan en naar de inhoud gaan

Auto niet door de keuring: dit is meestal de reden

2 minuten

18/04/2019

Het is best spannend, met je auto naar de keuring rijden en hopen dat er een groene kaart uit de bus zal komen. Uiteraard kun je de klus gewoon overlaten aan een garagist en je auto eerst ook grondig door hem laten nakijken om je kansen op ‘groen licht’ te verhogen, maar niemand kan je precies zeggen wat de uitslag zal zijn. Wat we je wel kunnen vertellen: als je straks van de autocontrole wegrijdt met een rode kaart, is de kans groot dat het aan een van onderstaande problemen ligt.

 

contrôle technique
contrôle technique

1.De banden voldoen niet

Banden die te weinig spanning en geen of te weinig profieldiepte hebben, worden zonder pardon afgekeurd. Het gevaar op slippen of een klapband is immers te groot.

2.Er schort wat aan de verlichting

Alle verlichting moet werken en bovendien correct zijn afgesteld zodat je de weg voldoende verlicht, maar andere bestuurders niet verblindt.

3.De remmen werken niet naar behoren

Veel mensen weten echter niet dat hun remmen niet alleen degelijk moeten werken, maar dat de wielen per as ook met dezelfde kracht moeten kunnen afremmen.

Lees ook: 4 tekenen dat het tijd is om je remschijven te vervangen

4.Probleem met de spiegels

Je auto moet minstens een achteruitkijkspiegel en een linkerbinnenspiegel hebben. Het spiegelglas mag niet verweerd of beschadigd zijn.

5.Vloeistoffen

Laat je auto niet afkeuren door iets wat je makkelijk zelf in orde kunt maken! Check voor je naar de keuring rijdt het oliepeil en controleer ook of er nog voldoende ruitenwisservloeistof en koelvloeistof in het reservoir is.

6.De vergrendeling hapert

Uiteraard moeten de koffer, motorkap en alle deuren vlot open en dicht kunnen.

7.Geen (of versleten) gordels

Elke zitplaats moet een goed werkende veiligheidsgordel hebben. De gordels mogen pluizen, maar er mogen geen scheuren in zitten.

 

8.Auto niet door de keuring door roestproblemen

Een beetje roest hoeft niet per se tot een rode kaart te leiden, tenzij de roest zich bevindt op een dragend onderdeel van de auto zoals bijvoorbeeld de ophanging.

Deel deze pagina